04 Julai 2017

Tak Payah La Nak Sentap Sangat

Dua tahun dah aku rasa, bila masuk bulan puasa atau dekat-dekat nak raya, mula la keluar atau jawapan balas terhadap soalan-soalan cepumas yang mungkin akan ditanya oleh orang yang dah berkahwin kepada orang bujang. Kalau tengok dekat Facebook atau Twitter, banyak je jawapan balas yang kadang macam sopan, kadang tu macam kurang ajar gila rasa...

Aku pun kadang-kadang share juga jawapan-jawapan tu... tapi tujuan aku berkongsi tu bukan sebagai guideline untuk korang ikut, sebaliknya sekadar hiburan semata-mata. Ini tak, ada yang anggap benda tu serius. 

Bagi aku, kalau seseorang tu berfikiran matang, dia tak akan jawab soalan-soalan cepumas tu dengan jawapan-jawapan yang menyakitkan hati. Adat orang tua untuk cari 'buah menyembang' dengan orang muda. Nak sembang pasal gadjet, dorang pun tak tahu sangat, nak sembang zaman perang Jepun, yang golongan muda ni tak minat nak tahu. Jadi lebih baik tanya keadaan masing-masing. Sekadar untuk memulakan menyembang.

Aku pjn bila raya dapat juga soalan-soalan bila nak kahwin, calon menantu la apa semua tu, tapi jawapan aku senang ja.. tunggu la dua tiga tahun lagi. Tak pun tanya dorang ada, dorang ada calon tak untuk aku (sambil gelak la)... tak ada la nak serius sangat pun.

Kepada orang yang anggap jawapan balas tu kurang ajar, satu ja la peringatan aku, tak perlu nak serius sangat. Kadang-kadang tu cuma jawapan dalam hati je. Bukannya nak jawab betul-betul pun. Yang sering ditanya tu pulak, jangan nak anggap serius sangat dengan soalan-soalan tu. Orang tua tu nak menyembang, bukannya nak busy body. So, tak perlu la nak sentap sangat...

2 ulasan:

Sue Izza berkata...

zaman2 bujang dulu bila org tanya bila nak kawin selalu jawab bulan 6,tahun tak sure,sekali betul2 bulan 6 hahahhaha.

IQ = Izyan Balqis berkata...

tu la, rase orang tua ni saje je nak cari ayat sembang, yela, dah jumpa tapi tak mnyembang, rasa macam awkward plak kan...

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...