05 Jun 2017

Baju Melayu Atau Kurta?

Pejam celik pejam celik, dah lebih seminggu dah puasa. Tak lama lagi dah nak raya dah. Bagi orang perempuan, masa ni la sibuk nak cari tudung raya untuk disesuaikan dengan baju raya yang berpasang-pasang. Yang lelaki pulak, tak berapa nak ambil tahu pasal raya. Iyalah, yang dah berkahwin, semuanya isteri yang uruskan, cuma nak kena tentukan ja nak balik kampung mana. Yang bujang pulak, baju raya je la difikirkan. Itu pun tak fikir sangat. Kadang ada yang pakai baju tahun-tahun lepas je. 

Macam aku, pernah sekali atau dua kali je aku tak beli baju raya. Sebab malas nak fikir. Tapi tahun ni, tetiba pulak teringin nak beli baju raya, cuma tak tahu bila nak membelinya. Malas sebenarnya nak pergi beli. Tambah lagi, bujang kan, so tak kisah sangat.

Tahun ni aku ingat memang nak beli baju raya. Cuma tak tahu la nak beli kurta atau baju Melayu. Pada mulanya ingat nak beli jubah memandangkan aku dah lama tak berjubah, tapi fikir-fikir balik. Jubah cuma nak pakai masa raya je. Kalau baju Melayu atau kurta, boleh pakai masa hari Jumaat, maksud aku hari bekerja. 


Bila aku tanya di Facebook, ramai yang cadangkan untuk berbaju Melayu. Baru nampak hensemnya. Tapi kan, jenis lelaki hensem macam aku ni, pakai baju apa pun nampak hensem. Susah kan bila jadi laki hensem ni. Hahahahaha. Tapi aku ingat macam nak berkurta saja kot. Memandangkan aku cuma ada sehelai ja baju kurta, itu pun dah tiga empat tahun aku beli. Jadi tahun ni boleh la beli kurta sebagai baju raya. Sehelai cukup la. Buat apa banyak-banyak kan? Tapi warna apa ye?

Tapi dalam banyak-banyak cadangan, ada satu cadangan yang menarik perhatian aku. Jadi aku cuba nak bayangkan yang aku berbaju kebaya??

3 ulasan:

Julia Johari berkata...

hahahha jangan salah pilih baju firz...kebaya? hahahhahha beli kat Jakel la...sgt smart dan ada size byk

YB Shehan berkata...

kurta je la fir. tapi harga lagi mahal dr baju melayu. giler btul. dh mcm baju pmpn pnya mahal skrg ni. haih

adianiez AIDA berkata...

aida always kolot.
pilih bj melayu.
tradisi kita.
kurta pun ok, but pakai la time lain :)

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...