05 Februari 2017

Tak Ada Pelat Utara Pun...



Untuk pengetahuan semua...aku berasal dari Perak utara. Jadi aku punya pelat atau loghat pertuturan sehari-harian adalah pelat utara. Lebih kepada Kedah sebenarnya. Sebabnya, Bagan Serai atau secara umumnya daerah Kerian ni bersempadan dengan Pulau Pinang dan Kedah. Dan aku rasa, kebanyakan orang kat sini, ramai saudara dari Kedah.

Tapi bila aku masuk U... Ada yang beranggapan aku ni bukan dari Bagan Serai atau Perak Utara disebabkan pelat percakapan aku. Senang cakap, aku punya lidah ni dah bertukar menggunakan bahasa Melayu yang selalu digunakan. Senang cakap, bahasa orang KL la...tak ada pelat utara.

Aku pun tak pasti kenapa lidah aku senang ja tukar ke lidah orang KL...hahaha..sedangkan abang dan kakak-kakak aku dan ada saudara mara aku yang dah lama di KL, okay ja bercakap loghat utara... Mungkin sebab aku takut kot bila aku cakap loghat utara, orang tak faham... Jadi aku 'kebangsaan'kan lidah aku ni...hahaha..

Tapi bukan dengan semua orang aku cakap pelat KL... Bila jumpa geng-geng utara...maka terkeluarkan pelat utara aku. Masa tu baru rancak nak menyembang sebab senang... Tak perlu nak control-control. Iya la..kadang bila menyembang, terlepas jugak cakap utara kan... Bukan aku malu untuk bercakap pelat utara, tapi aku takut orang tak faham...bodoh kan alasan tu?

Yang paling best... Bila melepak dengan kawan-kawan dan ada yang dari KL atau negeri lain... Dan ada sorang dari utara... Lidah aku automatik bertukar... Maksudnya, bila berbual dengan member yang bukan utara, aku akan cakap pelat KL, tapi bila cakap dengan geng utara, automatiknya cakap utara... Di waktu dan tempat melepak yang sama.. Aku tak tahu la macam mana otak aku boleh buat macam tu...

1 ulasan:

Seorang Syed berkata...

Samalah. saya walaupun asal pahang tapi tak reti langsung cakap pahang. org pun tak expect kita ni org pahang haha. Saya blogwalking dan follow blog ni. jemputlah melawat blog baru saya.

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...