19 Februari 2017

Belum Terlambat Untuk Mensyukurinya



Ada yang sering menyalahkan takdir bila sesuatu yang diinginkannya terlewat atau tidak ditunaikan. Ada pula yang ikhlas menerimanya. Ada juga yang pertikai kenapa sesuatu itu terjadi kepada dirinya. Ada yang cemburu bila melihat apa yang diinginkannya itu menjadi hak milik orang lain. Itu perkara biasa dalam kehidupan kita sebagai manusia.

Tapi kita kena ingat. Allah itu lebih mengetahui segala-galanya lebih dari apa yang kita tahu. Allah tidak menunaikan dan menangguhkan apa yang kita inginkan kerana Dia tahu apa yang terbaik untuk kita. Jangan sesekali pernah mengeluh dan pertikai apa yang Allah dah tetapkan untuk kita.

Aku sendiri alaminya. Beberapa kali. Cuma sebelum ini, aku tak sedar ianya satu hikmah untuk aku. Mungkin aku terlalu gembira dan sedih sampaikan aku sendiri tak sedar ianya satu hikmah untuk aku.

Baru-baru ni, aku dapat sesuatu yang aku inginkan. Tapi tertangguh. Aku mengeluh pada mulanya. Tetapi bila ada sesuatu yang terjadi, baru aku sedar, yang ianya merupakan satu hikmah untuk aku. Alhamdulillah. Kalau aku terima pada waktu tu, mungkin aku sendiri tak berpeluang untuk lakukan apa yang aku buat sekarang ni.

Jadi, kalau apa yang korang inginkan tu belum tertunai, jangan mengeluh, pertikai dan berputus asa. Pasti ada hikmah disebalik kejadian. Sama ada korang sedar atau tidak.

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (Al Baqarah : 216).
posted from Bloggeroid

1 ulasan:

Lala Rahim berkata...

hi awak :)

via: http://www.lalarahim.blogspot.com

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...