06 Januari 2017

Tak rasa tua pun...



Bila aku baca novel-novel cinta masa budak-budak dulu (sampai sekarang)... Bila satu-satu watak tu berumur 25 tahun dan bawah 30 tahun... Aku rasa macam watak tu dah tua... Macam dah patut kahwin dah bila sampai babak watak utama tu dipaksa kahwin. Tambah lagi bila watak tu dah ada segalanya...

Sama jugak dalam realiti... Bila dengar akak atau abang tu dah berumur 25, 26 tahun, aku rasa dorang tu dah tua... Maksud aku bukannya tua kerepot, tapi dah cukup matang untuk buat semua keputusan.

Tapi bila diri sendiri dah sampai umur macam tu... Sejujurnya aku tak rasa pun semua yang aku jangkakan dalam novel dan apa yang aku jangkakan dalam realiti tu betul. Sedangkan waktu umur-umur macam ni la, ramai yang masih terkapai-kapai cari arah hidup. Dan aku sendiri alami perkara tu sekarang.

Betul, memang semua tu mematangkan semua orang... Tapi bila kita sendiri yang berada di tahap macam tu... Rasa macam semua tu tak betul. Cerita-cerita yang dibaca atau didengari tu...semuanya auta.

Tapi ada juga betulnya pada sesetengah perkara...ada yang bila kita dah capai tahap umur tertentu, semua tu kena difikirkan. Tak boleh la tak ada usaha untuk menuju ke arah tu? Betul tak.. Kita berusaha dan merancang... Tapi biarlah yang di atas sana menentukan...

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...