24 Disember 2016

Percutian Ringkas Ke Penang



Selama dekat tiga tahun aku menetap di Penang, tak pernah aku melawat tempat-tempat yang jadi tarikan pelancong kat Pulau Mutiara tu. Sebabnya, boleh kata tiap-tiap hujung minggu aku balik kampung atau ada aktiviti luar sepanjang aku diploma.

Jadi tempat yang aku pernah pergi sepanjang aku belajar di Penang, Queensbay, Padang Kota, Kek Lok Si Temple, Komtar, Pulau Jerejak dan Gurney Plaza... Itu sahaja...yang lain..tak ada...hahaha..

Kebetulan kawan aku dari Medan, Indonesia datang minggu lepas atas urusan kerja, jadi dorang ajak aku untuk berjalan di Penang. Aku pun okay ja dan kebetulan, cuti tahun aku masih ada... Ambil je la kan.

Kami tidur di Regal Hotel di Georgetown selama dua malam.. Dan tujuan aku pun, bukannya nak berjalan sangat pun, lebih kepada nak cuba makanan-makanan yang popular dekat Penang. Aku pun tanya la kawan-kawan aku.. Dapat la jugak merasa dua-tiga kedai yang terkenal.



Masa aku ambil kawan aku di airport, dah pukul 9 lebih. Jadi terus ke Kapitan sebab aku rindukan Nasi Briyani Claypot... Hahahaha... Lepas rindu walaupun tak sesedap Briyani Claypot di Kapitan Perda...

Esoknya kami ke Penang Street Art. Kawasan Little India kalau tak silap aku di Lebuh Acheh. Kalau datang ke sini, korang kena berjalan sikit sebab lokasi-lokasi lukisan ni, bukannya di satu tempat, tapi di seluruh kawasan Lebuh Acheh tu. Selain tu, ada jugak la kawasan yang korang boleh membeli barang cenderahati.





Lepas habiskan masa dalam sejam dekat situ, kami ke Bukit Bendera. Dan aku rasa, lepas ni aku takkan ke Bukit Bendera tu bila cuti sekolah.. Serik weh... Beratur beli tiket saja dah sejam, kemudian beratur nak naik train dah dekat 30 minit. Nasib la view kat atas tu cantik... Berbaloi jugak la kan..





untuk makan malam, mulanya nak ke Deen Maju Nasi Kandar, tapi bila sampai, makk aihhh...ramainya manusia beratur... Terpaksa la ke tempat lain, Nasi Kandar Line Clear...nasib la bukak..kalau tak, aku nampak Kapitan je la..hahaha...





balik ja dari makan malam, terus ke hotel dan tidur..penat gila..hahaha..tapi sebelum tidur, aku survey dulu dengan kawan-kawan tempat makan yang best untuk sarapan. Nasib baik ada kedai best dekat dengan hotel aku duduk tu.. Naina di Transfer Road. Gerai kecil ja, tapi sedap gila Roti Canai Banjir Telur Mata.. Kuah dal yang sedap dan roti canai yang mantap...





lepas sarapan, kami ke Lorong kulit.. Saja bawa kawan aku ke situ.. Lepas tu balik ke rumah untuk makan tengah hari sebelum hantar dorang semula ke airport malam tu jugak.

Lepas hantar dorang ke airport, aku ke Juru kejap untuk jumpa classmate aku..hehehe..saja bergosip..hahaha...



okay..itu saja la percutian ringkas aku ke Penang selama tiga hari dua malam..hahahaha...

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...