30 November 2016

Berkongsi Pengalaman Sebagai Wartawan



Baru-baru ni aku dapat panggilan telefon dari pensyarah aku, Sir Nizam untuk aku berkongsi pengalaman aku dengan junior-junior dari Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, UiTM Shah Alam. Masa tu aku tengah 'outstation' di Taiping dan aku pun bersetuju untuk hadir sebab pada mulanya aku ingat aku ni sebagai salah seorang jemputan...

Balik dari outstation tengah hari Sabtu, malam tu aku terus ke Gopeng untuk program tersebut... Sampai je kat campsite tu, baru aku tahu, rupanya aku sorang ja 'penceramah' untuk program malam tu.


Aku dengan tak get ready sangat dengan apa yang aku nak cakap, jadi hadap saja la dengan soalan-soalan yang dorang tanya. Sebaik ja aku pegang mikrofon, terus aku tanya apa yang diorang nak tahu tentang dunia wartawan yang sebenar atau dalam bahasa yang mudah, macam mana realiti sebenar bekerja sebagai wartawan untuk news portal atau online news.

Tapi macam biasa, aku terangkan dulu tentang latarbelakang pendidikan aku dan sebagainya. Lepas ja terangkan tentang background aku, terus soalan bertubi-tubi tentang wartawan news portal ditanyakan kat aku. Aku jawab apa yang aku tahu dan berdasarkan pengalaman aku selama dekat dua tahun aku dalam media industry.

Tapi ada juga soalan-soalan yang aku sendiri tak jangka akan ditanya. Hohoho..menggelabah jugak la aku nak memikirkan jawapan untuk soalan-soalan tu. Bagus junior-junior aku ni. Hahahaha


Aku tahu aku masih 'hijau' dalam industri ni kalau nak dibandingkan dengan pengalaman-pengalaman orang lain yang dah bertahun-tahun dalam media. Mungkin ada yang cakap aku ni poyo or what so ever... Tapi mana la tahu, dari pengalaman aku yang tak seberapa ni dapat membantu junior-junior aku untuk dapatkan gambaran yang lebih jelas tentang industri media.

Insya Allah..semoga perkongsian aku tu dapat membantu dorang semua di masa akan datang...

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...