07 Ogos 2016

Tips Nak Tahu Kedai Makan Sedap Atau Tak



Kalau pergi kedai makan yang pertama kali korang pergi, mesti korang takut makanan yang korang pesan tu tak sedap kan? Atau kurang kena dengan selera korang tu... ini tips yang selalu aku selalu gunakan kalau aku nak pergi lagi kedai makan tu.

1. Kedai Siam / Thailand
Kalau aku pergi kedai siam, aku akan order Tom Yam atau siakap tiga rasa (kalau family). Macam yang kita tahu, makanan siam yang famous adalah tomyam...jadi kalau kedai tu tukang masaknya orang siam, lebih baik korang cuba pesan tomyam...tak kira la kue teow tomyam ke atau apa-apa... selalunya kalau tomyam dia sedap, makanan yang lain pasti sedap.

Cumanya bagi aku, kalau makanan bergoreng macam bihun goreng, kue teow goreng dan mee goreng, kedai siam selalunya tak menepati citarasa aku...cuma tom yam ja akan jadi penyelamat. Kadang-kadang tom yam siam ni akan masukkan lengkuas yang kalau terlebih, rasanya sangat 'out'...

2. Kedai Melayu
Kalau tukang masaknya orang Melayu, korang cuba order nasi goreng kampung atau makanan bergoreng...tapi selalunya aku akan order nasi goreng kampung... kalau nasi goreng kampungnya sedap, makanan bergoreng yang lain mesti sedap jugak...

Satu lagi adalah air yang bersusu...contohnya macam teh ais dan sirap bandung... bukan senang nak seimbangkan rasa teh atau sirap dan susu...kadang-kadang rasa susu terlebih, kadang-kadang rasa teh atau sirap tu terlebih...

Ini tips yang aku selalu gunakan kalau aku nak cuba satu kedai makan yang baru atau pertama kali aku pergi... kalau dua jenis makan tu kena dengan tekak aku, pasti, confirm aku akan pergi lagi kedai makan tu...

Itu cara aku la, kalau cara korang aku tak pasti... selalunya cara aku ni berjaya...hehehe...

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...