30 Ogos 2016

Merdekakah Kita?



59 tahun dah Malaysia sambut hari kemerdekaan sejak tahun 1957... dan baru 25 tahun aku hidup di bumi yang merdeka ni... sekejap ja masa berlalu... tapi dalam masa 25 tahun ni, aku terfikir merdekakah kita semua? Bagi aku, dari segi luarannya, memang kita dah merdeka, tapi dalamannya macam mana?

Kita masih 'dijajah' dalam bentuk pemikiran yang sama, cuma situasi yang berbeza. Nak senang, kita tengok dalam sikap perkauman dalam diri kita sendiri. Kita masih memandang bangsa dengan perasaan yang menjengkelkan. Sikap prejudis terhadap kaum-kaum lain yang masih wujud dalam kebanyakan masyarakat di negara kita.

Apa yang aku jumpa di media sosial, ada yang suka membantu orang lain walaupun bukan seagama dan sebangsa dengan dia... Kita hanya baca cerita orang yang kita tak kenal, tapi berapa ramai yang kita kenal sanggup buat macam tu? Disebabkan kita masih 'dijajah' sikap prejudis terhadap orang lain, itu belum menandakan yang kita sudah merdeka.

Kalau betul-betul kita nak hayati erti kemerdekaan yang sebenar, buangkan 'penjajah' yang berada dalam pemikiran kita. Buangkan sikap prejudis, buangkan perangai 'ini hal bangsa aku, kau bangsa lain jangan campur' untuk kita faham maksud merdeka yang sebenar.

Tak salah untuk bersikap rasis, tetapi biarlah bertempat... kalau semua benda nak dipolemikkan, hakikatnya kita akan terus 'dijajah' sampai bila-bila... jangan wariskan sikap 'penjajah' itu kepada anak cucu kita nanti.

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE-59 !!!

1 ulasan:

Shiqeen Sattar berkata...

Lorr umur 25.. mati2 ss ingat umur 59..

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...