24 Julai 2016

Perkampungan Orang Asli Kuala Mu, Sungai Siput



Kali kedua aku masuk ke perkampungan orang asli selepas aku masuk ke perkampungan orang asli buat kali pertama di Royal Belum, aku masih tak dapat lari dari pemikiran tipikal orang yang tak pernah masuk ke perkampungan orang asli, aku membayangkan rumah-rumah daripada buluh dan tak ada eletrik... heheheh... 

Tapi sangkaan aku salah, perkampungan orang asli di Kuala Mu (dan juga di Royal Belum) dah maju... maksud aku bukannya maju dari segi ada shopping mall, wifi dan sebagainya, tapi pembangunan di perkampungan orang asli ni dah setanding dengan orang kampung... tak terasa pun sebenarnya aku di kampung orang asli...



Kali ni, aku dapat bermalam kat sini dan dapat tengok tarian tradisional orang asli... satu impian terlaksana... semua lengkap kat sini, ada klinik, pemandangan cantik (ditambah ada sungai), kemudahan lengkap... jadi tak terasa sangat bezanya kalau aku balik ke kampung... cuma bezanya, kalau kat kampung aku dikelilingi bendang dan kelapa sawit, kat sini dikelilingi hutan dan gunung.

Dua jam setengah kena naik 4WD dari Kampung Bawong di Sungai Siput, memang agak menyakitkan bontot, tapi seronok...



Elok sampai dan sembang dengan penduduk sini... terus dibawanya kami durian hutan... bukan durian kampung tau... tapi durian hutan... rasanya sangat berbeza dengan durian kampung dan musang king... tapi... aku makan dua ulas ja, dah buatkan aku 'panas'... mungkin sebab lain kot rasanya berbanding durian yang aku pernah makan sebelum ni...



Kalau perjalanan masuk ambil masa dua jam setengah dan bagi aku macam kurang mencabar sikit jalannya (macam aku pulak yang drive), tapi masa balik sangat menyesakkan dada... berdebar rasa dada ni dengan jalan licin dan turun bukit... bagi abang driver tu, dia kata biasa ja macam tu... ada yang lagi mencabar katanya... huhuhu...





Cumanya, aku harap aku dapat datang ke perkampungan orang asli bukan atas kerja, tapi bercuti... jadi aku dapat rasai dan tengok sendiri cara kehidupan orang asli yang sebenar...

Datang sekejap-sekejap ni, kurang feelnya... huhuhu...


Ps: Di Kuala Mu cuma ada line telefon sahaja... internet tak ada...bila dah turun ke Sungai Siput, mak aiii...banyak gila whatsapp menderu masuk...


Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...