18 Julai 2016

Mentaliti Jamban Gaya Pemikiran Rakyat Malaysia?



Buku ni aku beli di MPH Quill City Mall masa aku pergi berbuka puasa di KL dengan bos aku baru-baru ni dan aku baru dapat habiskan membaca buku ni semalam... bila aku baca, aku dapat tangkap apa yang cuba disampaikan oleh penulis buku... point yang disampaikan aku rasa cukup kena dengan sikap dan mentaliti rakyat Malaysia...

Walaupun perbandingan dibuat antara Malaysia dan German, kita dapat tengok macam mana berbezanya mentaliti dan sikap rakyat Malaysia dan German dalam kehidupan seharian. Kenapa German? Sebab penulis, Khairul Abdullah, pernah menetap di negara tu dan Eropah untuk beberapa tahun...

Perkara yang disampaikan dalam buku tu, cukup untuk menunjukkan bagaimana sikap kita di Malaysia ni (kebanyakkannya) dalan kehidupan seharian... bukan dalam satu aspek, tapi dalam pelbagai aspek... buku ni berjaya buatkan aku terfikir balik apa yang aku dah buat dalam kehidupan seharian...

Tak percaya? Cuba beli buku ni, baca dengan pemikiran yang terbuka dan fikir...jangan setkan dalam kepala kita sebuah Mentaliti Jamban... harga pun cuma RM25... tak semahal mana pun... kalau telefon yang berharga ribuan ringgit boleh beli, takkan buku yang berharga tak sampai RM30 pun tak boleh?









BACALAH BUKU INI. ORANG YANG TAK BACA, BERAKNYA TAK PUAS.

PS: Buku ni buka hanya sekadar caption macam dalam gambar ni semata-mata...tapi full page artikel berselang-selikan gambar dan caption... bukan macam sesetengah buku, ayat dua tiga baris untuk satu page..

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...