11 Julai 2016

Beza Raya Dulu dan Raya Sekarang



Genap seminggu raya... kejap ja rasa dan badan pun kejap ja dah rasa berat makin bertambah hasil daripada seminggu raya...hehehehe... tapi itu bukan isi yang aku nak cerit...

Sebenarnya, dah banyak tahun dah aku rasa raya sekarang ni tak sama macam dulu... tak meriah termasuklah malam raya... aku tak tahu la sama ada sebab aku dah besar (sememangnya aku ni besar) atau budak-budak sekarang tak tahu erti kutip duit raya.

Kalau dulu, boleh kata setiap 10 minit ada budak datang rumah bagi salam, dari pagi orang belum habis sembahyang raya, sampai la ke waktu Maghrib, tak berhenti budak-budak... tapi sekarang ni, tengah hari pun tak ada budak-budak... kadang-kadang sejam sekali baru ada budak bagi salam...



Kalau dulu, orang tua nak keluar beraya masa raya pertama tu, jangan mimpi la nak keluar, budak-budak penuh kat rumah, tapi sekarang, siap boleh pergi beraya lagi masa raya pertama.

Kalau dulu, keluar ja ke jalan kampung, penuh budak-budak berjalan kaki dan naik basikal, sekarang? Kosong, lengang, siap boleh main tengteng lagi atas jalan...

Kalau dulu, jangan harap nak sempat mandi dan tukar baju sebab orang sentiasa datang ke rumah, sekarang ni? Habis ja sembahyang raya, tengah hari dah pakai tshirt... ehh... siap boleh tidur lagi depan TV...



Kalau dulu, bunyi mercun dari lepas maghrib sampai ke subuh, sekarang? Bunyi Whatsapp telefon je yang tak berhenti... itu pun ucapan raya yang di 'copy-paste' kan...

Peredaran masa... budak-budak pun takda dah nak merasa semua tu... semua sibuk dengan gadjet masing-masing... nasib aku sempat rasa semua tu...heheheh....

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...