24 Mei 2016

Kenapa Jadi Orang Media ni Best?



Kadang-kadang bila aku balik kampung atau jumpa dengan kawan-kawan lama dan dorang semua tahu aku kerja sebagai wartawan, ramai yang cakap kerja macam aku ni best, seronok, takda tekanan, boleh jalan-jalan sambil berseronok, aku cuma mampu gelak ja...tersenyum...

Tapi hakikatnya...hanya orang yang bekerja dalam dunia media ni ja tahu macam mana tekanannya bekerja dalam industri ni...walaupun baru setahun aku kerja dalam dunia media ni, tapi boleh dikatakan aku sendiri dah rasa tekanan...tekanan sebelum, semasa dan selepas...

Tapi dalam masa yang sama, ada seronoknya...bab tekanan masa bekerja tu, aku rasa kerja mana-mana pun sama ja...ada tekanan masing-masing...tapi meh sini aku nak cerita keseronokan kerja dalam bidang media ni...

1. Aku boleh jumpa dengan semua orang yang aku teringin nak jumpa...tak kisahlah sama ada ahli politik, artis, pakar ekonomi atau menteri...walaupun tak dapat berbual dengan secara dekat atau santai...sekurang-kurangnya aku dapat jumpa secara berdepan...

2. Layanan yang sangat bagus...walaupun kadang-kadang ada layanan yang kurengg sikit terhadap media, tapi berapa kerat ja yang bagi layanan macam tu...lebih banyak layanan yang baik berbanding layanan yang buruk...setiap kali majlis, mesti ada meja untuk media, jadi tak perlu nak berebut cari meja untuk makan...



3. Goodies bag yang bermacam...sampai aku dah boleh agak dah dapat apa dalam goodies bag tu...buku nota dan pen memang dah jadi macam benda wajib dalam kebanyakkan goodies bag yang aku dapat...mug, tumbler, pendrive, baju kerap juga dapat...masa mula-mula masuk industri media ni macam teruja la jugak...tapi bila dah lama-lama, macam biasa ja...heheheh...buku nota aku pun dah banyak dah...sampai tak tertulis.

4. Bekerja sambil melancong...ini memang dah salah satu perkara yang paling best...walaupun buat masa sekarang ni hanya dalam Malaysia, atau lebih tepat lagi di Semenanjung..sekurang-kurangnya aku dah merasa...paling lama masa Le Tour De Langkawi...dari Gerik, Kelantan, Terengganu, Kuantan, Shah Alam, Bukit Fraser...semua aku dah sampai...siap dapat tidur kat hotel mewah lagi...masa pergi Marina Island di Manjung, satu apartment tu aku sorang ja duduk...heheheheh...

5. Masuk ke tempat yang tidak sepatutnya...sebagai contoh pelabuhan Vale di Teluk Rubiah, Manjung...bukan senang ooo nak masuk ke situ...nasib baik aku pergi atas urusan kerja..boleh la merasa masuk ke pelabuhan...pelabuhan yang korang boleh nampak kalau bercuti di Teluk Batik...

Nanti aku buat entry untuk perkara yang tak best masa jadi orang media ya...

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...