10 Mei 2016

'Abang kena lagi teruk dulu'


Geleng kepala aku bila baca pasal ni :

Murid Tahun Satu dakwa telinga dipulas guru

SELASA, 10 MEI 2016

ALOR SETAR: Seorang murid perempuan Tahun Satu melecet di belakang cuping telinga kiri selepas mendakwa dipulas seorang guru sekolahnya semalam.

Kejadian itu disedari ibunya, Nadia Hamzah, 35, selepas anak ketiga dari enam beradik yang mengalami masalah pembelajaran itu mengadu sakit di telinga kira-kira jam 1.30 tengah hari semalam.

Berikutan kejadian itu, ibunya ke sekolah untuk mendapatkan penjelasan dan pihak sekolah memohon maaf atas kejadian berlaku.

Nadia ketika ditemui berkata, anaknya dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini, untuk mendapatkan rawatan sebelum doktor memaklumkan ada kesan cubitan di telinga anaknya.

"Kami membuat laporan polis berhubung kejadian itu kerana bimbang ia berulang walaupun guru wanita berusia 40-an itu menghantar kiriman SMS (khidmat pesanan ringkas) memohon maaf ," katanya.

Sumber : Berita Harian

Bagi aku, ibubapa sekarang ni terlalu manja...bagi aku tak salah untuk guru-guru lakukan macam tu asalkan tidak memudaratkan...aku dulu kena lagi teruk daripada tu, tapi bila balik sekolah, tak adalah aku nak report dekat mak atau abah sebab aku tau tu semua salah aku.

Pernah jugak sekali dua aku bagitahu kat mak dan abah...tapi jawapan yang aku dapat 'padan la...dah hangpa tak buat reja (kerja) sekolah' dan mak terus berleter...sejak dari tu aku tak pernah report kat mak abah...

Walaupun abah pengerusi PIBG sekolah dan aku ketua pelajar...aku masih kena denda dengan cikgu-cikgu sekolah...cikgu-cikgu aku pun tak pilih kasih untuk bagi denda...

Dah aku tak siapkan kerja sekolah, memang patut la aku kena dengan cikgu...bukan salah cikgu, bukan salah mak abah, tapi adalah aku sendiri...

Aku tahu ibubapa mana tidak sayangkan anak...tapi kalau itu tujuan untuk mendidik, aku rasa tindakan itu wajar..peribahasa pun ada cakap, 'sayangkan anak tangan-tangankan, sayangkan isteri, tinggal-tinggalkan'...jadi, fikir-fikirkan apa maksud peribahasa tu...

Kalau aku ada anak nanti, aku akan biar ja cikgu nak buat apa...asalkan tidak memudaratkan anak aku dan tidak melampaui batas...apa yang aku nampak sekarang ni, budak terlalu manja...pantang kena 'usik' sikit... terus report kat ibu bapa dan lapor polis...kesalahan anak? tak nampak sebab apa? wallahualam...

3 ulasan:

Azlinda Azman berkata...

Skrg dah lain kan

www.azlindaalin.com

ZULHILMI TEMPOYAK berkata...

student now a days. mencabar

Afiq Halid berkata...

Mengada terlebih. Time kita, kena rotan dengan cikgu, balik parents tanya kenapa? Kerja sekolah tak siap, haaa, dapat extra from parents lak. Hahaha

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...