16 Mac 2016

Sedap ke masak tempoyak?



Sejujurnya, walaupun aku ni 'hantu' durian, tapi aku bukan penggemar tempoyak termasuklah masak tempoyak...kalau campur dalam sambal belacan pun, aku takkan makan...aku tak tahu kenapa, mungkin sebab aku lebih suka nampak sebiji-sebiji kot ulas durian tu..(ps: kecuali kalau makan dengan roti jala dan durian crepe).

Tapi masa aku pergi pemukiman kat Hulu Perak bulan lepas, nampaknya persepsi aku dekat masak tempoyak dah berubah...masa kami dibawa ke Sungai Rui, aku 'terpanggil' untuk merasai buat kali pertama masak tempoyak...



Apa yang aku boleh cakap...memang superb...mungkin kena dengan cara masak dan rasa, aku boleh meratah ja ikan masak tempoyak tu...paduuu beb orang Gerik masak...dengan rasa tempoyak yang masam-masam manis, pedas dan kuah pekat, aku yang kenyang pun boleh bertambah nasik...

Lepas balik dari Gerik, satu tempat ja yang aku boleh jumpa masak lemak tempoyak dekat Gerik ni yang menepati citarasa aku...mana lagi kalau bukan D'Patin Temerloh...sebijik rasanya macam dekat Gerik...ya la..yang masaknya pun belajar dari orang Gerik...hehehehe...



Tambah lagi, guna ikan patin...walaupun bukan ikan patin buah (kalau tak silap ikan patin buah yang mahal), tapi kemanisan ikan patin dan kuah dia...kalau korang tak hirup sampai habis, aku tak tahu la nak cakap apa..hehehehe...

Sekarang ni, tambah lagi satu makanan kegemaran aku...masak tempoyak...

1 ulasan:

Blogger2u berkata...

ikan patin ni entry paling kejam... terliur kot hahaha

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...