14 Mac 2016

Bila semua benda 'dibabikan'

Betul tak tajuk entry aku kali ni??hahahaha...bukan apa...tetiba ja aku terfikir..dalam kita keadaan marah atau bergurau dengan member rapat, perkataan 'babi' pasti terlepas dari mulut kita...apa salah binatang tu?

Kalau tak pun, bila kita tengah elok memandu, tetiba ada kereta mencelah mengejut depan kita, kereta depan slow dan sebagainya, automatiknya, kita akan 'membabikan' kenderaan depan tu...apa salah babi?

Selain dari tu...bila kita kena gigit kerengga, lipas terbang, cicak jatuh depan mata, burung terberak atas tangan, automatik binatang tu akan bertukar jadi 'babi'...tak ke haram jadinya binatang tu...sekali lagi, apa salah babi?

Bagi orang Melayu, babi tu kotor dan dalam Islam sendiri, babi tu haram hukumnya untuk disentuh (tanpa lapik-kalau salah, maafkan aku) dan untuk dimakan..tapi apa salah babi sampai kita dah sama levelkan binatang tu di tahap yang paling teruk??apa salah babi?

Dalam adat Melayu, babi tu adalah satu perkataan yang sangat kurang sopan terutamanya bila bab maki...betul tak?jadi..jagalah tutur kata kita dalam berbicara..mungkin kalau dengan kawan-kawan kita dalam bergurau, itu normal...tapi bagi orang yang baru kita kenal, jaga-jagalah bahasa kita...mana tahu, ada yang terasa...

Cuma satu ja aku nak tanya...apa salah babi?

~peace~

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...