05 Februari 2016

Terlajak kata, binasa badan...

Google Image

Pernah dengar peribahasa, kerana pulut santan binasa, kerana mulut, badan binasa?? Mesti pernah kan...peribahasa ni selalu sangat kita dengar dari sekolah rendah sampai la dah kerja.

Sebab tu orang cakap, sebelum nak cakap apa-apa....fikir dulu. Takut ada kesan di belakang hari. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata??haaa...jawablah?? Merana la diri...

Kadang-kadang aku sendiri pun tak fikir dulu apa yang aku nak cakap..bila dah cakap, baru menyesal..itu pun lepas beberapa lama selepas aku cakap tentang sesuatu perkara tu. Kesannya?? Fikirlah sendiri..

Otak digunakan untuk berfikir. Jadi fikirlah sebelum berkata-kata. Bukan untuk berkata ja, tapi untuk bertindak. Jangan bertindak ikut emosi, jangan bercakap dalam emosi. Dua perkara yang berbeza, tapi punya kesan yang sama. Akibatnya? Kita akan tanggung. Kalau tak dalam masa terdekat, pada masa hadapan mesti kita akan kena jugak.

Konklusinya?? Fikir dulu sebelum bercakap. Jangan sudah terhantuk haru tengadah. Takut nasi sudah jadi bubur, tak guna nak menangis lagi.

Ok bai...

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...