05 Januari 2016

Pulut Durian Di Luar Musim Durian


Aku sebenarnya teringin makan pulut durian kebelakangan ni...tapi malu nak cakap sebab tau, sekarang bukan musim durian. Tapi dekat Ipoh ni, ada ja gerai-gerai tepi jalan yang jual durian dan sudah tentu, harganya mahal (tahan liur ja bila bau)..

Isnin lepas kerja, member ofis aku ajak pergi cari pulut durian, sebab dia pun teringin...aku pun apa lagi, terus on je la walaupun gaji belum masuk..hehehe..

Kami terus ke Meru Raya, Ipoh sebab aku tahu situ ada satu gerai pulut durian yang terkenal. Mulanya takut juga sebab tutup atau tak ada pulut durian, ye la sebab luar musim kan, jadi saja la try..kot kot ada rezeki...



Okay..bila sampai, tengok memang bukak dan banyak kereta berhenti...dah lega kat situ, lepas tu takut sebab takda pulut durian..bila bukak je pintu kereta, terus bau durian semerbak harum mewangi menusuk ke rongga hidung...terus laju je aku melangkah...

Selain pulut durian, ada jugak pulut mangga, cendol pulut durian, roti bakar kari ayam dan beberapa lagi.



Kami pergi bertiga..tapi sayang...seorang lagi member aku tak makan durian..dia tak suka bau durian..ahh..kesah pulak aku kan..janji aku dapat lepaskan rasa mengidam..hehehe..



Jadi, kami order dua pulut durian, dan satu pulut mangga bersama satu cendol biasa. Jujur aku cakap, aku tak pernah makan pulut mangga, jadi ni pertama kali aku makan...







Aku sangat sukaaaaaa....sedap gila..mungkin sebab dah lama tak makan durian kot...tapi santan dia tak masin sangat, durian lemak manis rasanya, mangga manis ngam dengan pulut dan aku pasti, pulut mangga akan jadi kegemaran aku lepas ni. Cendol pun aku suka, sebab tak manis sangat.

Aku saja sembang dengan tuan kedai, katanya dia dapat bekalan durian dari Gopeng dan sentiasa ada walaupun terpaksa beli dengan harga yang agak mahal.



Dia jual untuk pulut durian dan pulut mangga cuma RM5 sepinggan. Akan dapat 4 ulas durian dan dua belah mangga. Mungkin bagi orang lain agak mahal, tapi bagi aku, harga tu standard dan berbaloi...sedap oiii...

Lokasi: Jalan nak ke Chemor (dari Terminal Bas Amanjaya, Ipoh). Bila nampak tangki air tulis 'Meru Perdana' di sebelah kiri, perlahankan kenderaan dan gerai tu sebelah kanan.

1 ulasan:

Lady Of ZFA berkata...

uisshh sedappnyaaa ..
btw , ain datang singgah sini & follow .
salam perkenalan
selamat tahun baru :)

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...