16 November 2015

Kenangan dengan arwah Tok...

Tengah scroll FB, terjumpa pulak gambar sorang nenek ni tengah menitik bedak sejuk...terus teringat kenangan dengan arwah tok sebelah mak...sebelum tu, sebelah utara, untuk nenek memang akan dipanggil 'Tok' dan untuk tokwan akan dipanggil 'wan'...

Gamba Facebook

Masa sekolah rendah dulu, petang-petang aku selalu pergi main dekat rumah tok sebelah mak...main dengan sepupu-sepupu aku...lepas tu bila dahaga ja, masuk rumah tok...kadang-kadang bila masuk, tengok tok tengah menitik bedak sejuk...terus aku dengan sepupu-sepupu aku pergi 'tolong'...hahahaha

Bukan tolong sangat pun, tapi nak main titik-titik tu...main tulis nama, main titik siapa paling lawa...hahahaha...rindu kot...titik guna daun pisang kalau tak silap aku...daun pisang tu kena gulungkan jadi bentuk kon, so akan ada lubang kecil...lubang tu tak boleh besar sangat, nanti tak lawa...kejap je tolong tok, lepas tu bila kena bising, terus keluar main balik...hahahaha

Lagi satu kalau kat rumah tok sebelah mak, masa dekat nak raya lagi best...tok selalu buat agar-agar kering..memang terbaik...aku suka...kalau pergi beraya kat rumah tok, agar-agar tu aku cari dulu...



Kadang masa tok tengah jemur, aku pergi ambil je...tapi sebelum ambil tu, usha line dulu, kena pastikan tok tak nampak...hahahaha...tapi kantoi jugak....

Sekarang ni nak cari agar-agar kering ni susah...aku rasa last aku jumpak, dua tahun lepas, tapi tak sesedap yang arwah tok buat...

Kalau tok sebelah abah, satu ja yang aku memang ingat...sireh yang dah digobek...alaaa...sireh hancur yang orang tumbuk-tumbuk tu...



Aku tunggu tok gobek dan kami yang cucu-cucu ni, tadah tangan ja..bila dah makan, semua pakat tunjuk gigi...nak tunjuk gigi merah sebab makan sireh...aku tak suka makan sireh lipat-lipat tu terus, sebab rasa pedas dia menyengat sangat....kalau gobek, lain sikit...hahahaha...sedangkan sama ja...

Dari kecik aku suka makan sireh, tapi dah jarang..mungkin sebab tu gigi aku kuat kot...macam arwah tok aku (sebelah abah), memang tak buat gigi palsu seingat aku...memang kuat gigi tok....

Banyak lagi kenangan aku dengan kedua-dua arwah tok...masakan tok sebelah mak yang aku suka sambal tumis keli, gulai ikan puyu dan nasi ulam...serius terbaik...bertambah weh...dapat kuah pun jadi la...

Kalau tok sebelah abah, aku teringat kalau makan durian..sebab arwah tok suka makan durian...mungkin dari situ kot aku pun dah jadi 'hantu' durian...hahaha...masakan tok sebelah abah, nasi goreng...tapi sejak tok duduk dengan kami untuk beberapa tahun, memang tok tak masak...

Aku takda kenangan dengan arwah wan..sebab kedua-dua wan aku dah menghadap Illahi masa aku kecik lagi...rasanya dalam umur setahun dua lebih kurang...

Serius aku rindu kedua-dua tok dan wan...harap semua kenangan ni kekal sampai bila-bila...semoga roh kedua-dua mereka ditempatkan dalam kalangan orang beriman....

Al - Fatihah...
posted from Bloggeroid

1 ulasan:

iffah hussin berkata...

Atok panggilan pada nenek kami,

Atok Bonde pon buat bedak sejuk, Buat lengkong keras tu... suka main potong2 kacau tok? Atok tak makan sirih tapi dia hisap rokok dauh dr daun kelapa buat sediri... dengan tembakau...

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...