24 September 2015

Laksa Johor Yang Sedap

Selesai je kerja-kerja aku dekat office selepas sembahyang raya dengan Sultan Nazrin, dengan update storynya sampai ke malam, aku terus balik ke kampung...

Nasib la kampung aku dekat je...sejam setengah naik motor...tapi kan...aku rasa jauh sangat...sebab aku dah tak sabar nak makan laksa Johor...aku memang hantu laksa, tak kisah laksa mana sekalipun...cuma aku tak pernah dapat rasa laksa sarawak dengan laksa goreng je lagi...yang lain dah rasa...

Sebenarnya, mak aku dah lama tak buat laksa Johor ni..bertahun dah...dulu kerap jugak buat...lepas tu berhenti lama...

Sampai je rumah, aku tengok takde siapa...semua keluar beraya..takpe la..yang penting makan laksa dulu...

walaupun dah lama mak tak buat laksa Johor ni, tapi dia punya rasa...perghhh....masih kawww...betul la kan orang cakap, masakan ibu adalah yang terbaik...

Okay, laksa Johor ni agak berbeza dengan laksa utara..laksa Johor ni tak guna laksa beras, tetapi gunakan spaghetti sebagai ganti...kuahnya lebih kurang macam kuah biasa, tetapi tak dimasukkan bunga kantan, dan daun kesum.



Bahan-bahan hiasan pun lain sikit...kalau laksa utara selalunya ada timun, bawang, salad, limau dan cili..tapi berbeza dengan laksa Johor..hiasan untuk laksa Johor ni contohnya macam kacang panjang, timun (macam biasa), tauge dan 'sambal belacan' untuk bagi pedas...boleh perah limau kalau nak masam sikit...

Fuhhh...siap bertambah aku makan selepas berapa tahun aku tak dapat makan laksa Johor..puas hati kali ni makan...
posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...