20 September 2015

Kenapa aku suka lepak kat kedai mamak?

Kedai mamak memang best...siapa yang tak suka lepak kat kedai mamak kan? Terutamanya lelaki....perempuan? Susah sikit nak lepak kat kedai mamak, kalau ada pun, nak lepak kat kedai mamak yang ada class atau terkenal sikit macam Kapitan...kalau mamak biasa-biasa ni...bo layan...



Macam aku, mamak jadi pilihan kedua aku untuk makan tengah hari...tapi sejak aku belajar dan bekerja ni...boleh kata dua atau tiga hari sekali aku akan ke mamak...gian oo nak makan nasi kandar atau nasi mamak ni...

Pagi sebelum pergi kerja...kalau aku malas nak bungkus nasi lemak tepi jalan, aku akan ke mamak...selain tu, ada beberapa sebab lain aku suka pergi kedai mamak...

1. Ada lagu-lagu lama Hindustan
Kalau aku sarapan dekat kedai mamak, tambah lagi dekat Mohamad Bistro Tambun, memang dia akan pasang lagu-lagu filem Hindustan yang lama-lama macam Baazigar, Kuch-Kuch Hota Hai, Dil To Pagal Hai, Maan, Dilwale Dulhaniya Le Jayenge... lepas tu, sampai je kat pejabat, aku terus bukak Youtube... cari lagu-lagu tu...layan sampai ke petang...nostalgia beb lagu-lagu tu...

2. Semua makanan ada
Dari roti canai, goreng-goreng sampai la ke nasi campur semua ada...pergi la waktu bila sekalipun, mesti ada...jangan risau...jadi kalau nak berjimat, boleh je order roti kosong...



3. Buka 24 jam
Masa belajar dulu, bulan puasa dan kalau aku 'stay up' buat assignment sampai pukul 2-3 pagi, memang aku akan cari kedai mamak...bila berjaga sampai lewat pagi ni, memang lapar kan? Nak cari kedai makan Melayu, susah nak ada yang 24 jam...lagipun kalau kat mamak, takkan kau nak cari nasi mamak, mesti nak cari mee goreng ke...haaa..so mamak la ceritanya...



4. Mamak yang mesra pelanggan
Masa sampai kat mamak, kadang-kadang aku belum sempat duduk pun, ada dah yang datang berjalan dekat meja aku untuk ambik order...itu cepat... dan kalau kau jenis suka melepak lama-lama dengan kawan kau, panggil la berapa kali pun untuk mintak air kosong, dia akan datang hantarkan..cuba kalau kedai orang kita, panggil kali kedua pun dah buat muka...

Memang tak semua kedai orang kita macam tu...ada yang aku pergi, diorang layan elok ja kita...penuh dengan senyuman walaupun panggil berulang kali..tapi susah la nak jumpak kedai makan yang macam tu...

5. Makanan yang sedap
Best part kedai mamak ni adalah lauk dia...aku cukup suka dengan nasi kandar...tambah lagi ayam goreng dia...apa yang aku perasan...ayam goreng dekat kedai mamak ni berbeza rasa walaupun kita tengok macam biasa...cuba kita rasa betul-betul..memang akan rasa beza dari kedai mamak yang lain..beza dari segi barang perapan la kot...ayam tu masih lagi ayam..



Lagi satu, kuah-kuah lauk campur ni, memang pekat dan cukup rasa...tak macam sesetengah kedai makan orang kita...kadang-kadang kuah tu cair dan takda rasa...cuma kalau kat Shah Alam..aku suka ke Re-Done dan foodcourt Seksyen 7..situ memang sedap lauk campur dia..masakan Melayu...tapi jangan risau..aku tetap suka makanan Melayu...cuma dalam seminggu tu, mesti akan sekali paling kurang aku akan makan nasi mamak...kalau tak, rasa macam tak sempurna makanan harian aku...hahahaha....
posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...