13 Ogos 2015

Tips Memandu Jauh...



Fuhh...kalau aku dapat katil ni, esok rasanya baru aku bangun...hahahaha...penat gila...buat pertama kalinya aku bawak kereta dari Ipoh ke Ayer Hitam, Johor...dia punya penat tu...tak tahu nak cakap macam mana...

Tapi kan...aku dapat tips untuk memandu jauh ni untuk mengelakkan mengantuk...kalau penta tu, biasa la..memang tak boleh elak punya, tapi kalau nak elak mengantuk masa memandu jauh...

1. Jangan mulakan perjalanan di waktu-waktu kritikal. Waktu kritikal yang aku maksudkan ialah waktu untuk kita rasa mengantuk, contohnya dalan pukul 11 pagi - 12 tengah hari, 2.30 petang - 4.00 petang dan 11.30 malam hingga 2.00 pagi...ni cuma waktu-waktu untuk aku tidur..mungkin individu lain ada waktu tidurnya sendiri, jadi cuma ejas waktu la balik dan elakkan bergerak dalam waktu tu...

2. Pastikan ada jajan atau kudap-kudap...bagi aku, kudap-kudap yang terbaik adalah gula-gula yang mint...sebab bila mint, mata akan segar..hahaha..itu aku la..yang lain aku tak pasti...

3. Pastikan berbual dengan rakan sekereta...macam aku, abah duduk kat sebelah dan memang krik krik krik...sebab tak tau nak sembang topik apa...jadi memang agak mengantuk..bukan tak menyembang langsung, cuma sesekali ja...hahahaha...tapi bila menyembang, memang hilang sikit mengantuk...

4. Pastikan radio berfungsi...disebabkan radio kereta rosak, dari Klang sampai ke Johor, anak buah aku pasangkan CD lagu yang sama berulang kali...hahahaha...sebab ada sath cd tu ja dalam kereta...bila radio berfungsi dengan baik, jadinya, kalau memandu sorang atau penumpang yang lain tido, sekurang-kurangnya kau ada 'peneman' dan boleh karoke sorang-sorang...

Yang penting...sebelum memulakan perjalanan, baca Bismillah..minta pada Allah untuk selamatkan perjalanan pergi dan balik...Insya Allah...
posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...