28 Ogos 2015

Nasihat Untuk Mereka Yang Nak Kahwin Awal



Kahwin...siapa yang tak nak kahwin kan??semua nak termasuklah golongan LGBT yang ada sesetengah negara 'menghalalkan' perkahwinan tersebut...orang cakap seronok kalau dah berkahwin...seronok macam mana?wallahua'alam...sebab aku pun belum kahwin lagi...

Tapi, kalau sembang bab kahwin ni, orang muda paling excited nak kahwin, termasuklah budak-budak yang belum cukup umur...ya la...siap boleh main kahwin-kahwin lagi...apa dia ingat kahwin ni perkara main-main...hahahaha...

Macam pelajar Universiti, masa tengah belajar dekat U ni la semua sibuk cari bakal imam, bakal makmum, tulang rusuk bergetar, merecik dan sebagainya, tapi..bila sebut bab kahwin muda ni, bersedia ke kita, golongan muda ni nak tempuh alam lain (bukan alam barzakh ya)...sampaikan elok ja tamat konvokesyen atau sebelum konvokesyen, dah dapat kad undangan...

1. Persediaan mental

Orang muda yang nak berkahwin awal ni kena sedia dari segi mental...sedia untuk pikul tanggungjawab sebagai seorang suami dan isteri. Jangan hanya disebabkan nak hubungan seks yang halal, kita tak bersedia dari segi yang lain-lain.

Tanggungjawab sebagai seorang suami atau isteri sangat berat...walaupun aku ni belum berkahwin, tapi disebabkan aku ni suka membaca dan dengar cerita dari kawan-kawan seusia yang dah berkahwin, aku dapat rasakan yang tanggungjawab seorang suami atau isteri ni sangat berat...

Suami kena jaga kebajikan isteri..makan,pakai, rumah, kelengkapan dan sebagainya...kerja kuat..itu belum dapat anak lagi..dah dapat anak nanti, lagi besar tanggungjawab...tanggungjawab di dunia dah satu hal, tanggungjawab untuk di akhirat nanti dah tentu-tentu kena dititikberatkan jugak...

Isteri...kena sedia dari segi emosi yang stabil dan sebagainya...bersedia dari segala aspek untuk menjadi isteri yang solehah dan juga bakal ibu...

Ada yang aku tengok kawan-kawan aku yang kahwin awal, macam tak kahwin..maksudnya tak nampak ciri-ciri orang dah berkahwin...tak dinafikan, ada sesetengah orang muda yang dah kahwin, akan nampak kematangan dia masa menyembang atau sebagainya, tapi ada sesetengah tu, macam tak berubah langsung.

Aku bukan nak bangkang orang yang kahwin awal...kalau rasa dah bersedia, teruskan...asalkan kau dah bersedia untuk pikul satu tanggungjawab yang lain berbanding masa kau belajar..

2. Persiapan fizikal

Persiapan dari segi fizikal...bab ekonomi, rumah dan sebagainya...itu kau kena fikir jugak...kau nak jaga anak orang...kau dah ambil dia dari keluarga dia dan sekarang kau kena bertanggunjawab untuk memastikan kebahagian dia macam mana dia bahagia dengan keluarga dia...

Untuk permulaan, bab rumah mungkin kau oleh 'hold' dulu sementara nak tunggu ekonomi kau betul-betul kukuh...tapi dari segi yang lain...perbelanjaan harian dan sebagainya...takkan sekadar nak cukup-cukup makan ja...kena juga ada simpanan untuk waktu-waktu terdesak...

Ada yang aku tengok bila dah kahwin, duduk dengan keluarga sendiri atau mertua...bukan tak boleh, tapi sampai bila? Sampai masa, kau kena hidup berdikari sendiri...kecuali la kalau atas alasan yang munasabah dan konkrit...

Nasihat aku...kalau nak kahwin, bukan bersedia dari segi mental ja, fizikal pun kena sedia..memang betul, kita nak bina masjid, Allah akan permudahkan...tapi takkan nak tggu ja bantuan...usaha tu kena ada... Allah takkan ubah nasib seseorang/kaum tu kalau kita tak berusaha untuk berubah sendiri

~ini cuma pendapat peribadi aku sendiri...mungkin ada yang setuju, ada yang tidak setuju...terserah...~
posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...