25 Ogos 2015

Food Review : Nasi Kerabu Steroid, Ipoh

Aku cukup mengidam nak makan nasi kerabu seminggu ni...dah berapa kali aku rancang nak makan dekat Angsana Mall, Ipoh sebab kat situ ada kedai Kelantan, jadi mungkin ada nasi kerabu. Semalam nak pergi, dah hujan, hari ni nak pergi, tengok-tengok ada assignment mengejut pukul 2.30 petang, jadi aku makan tengah hari dekat Tesco belakang pejabat aku ja. Aku pergi dengan kawan sepejabat aku sebabnya dorang cakap ada nasi kerabu dekat situ...

Sampai ja dekat medan selera Tesco Ipoh Garden ni, aku terus ke gerai  nasi kerabu..aku tengok lauk dia..perghhh..banyak pilihan kot... lupa pulak, nasi kerabu dekat Tesco ni, dipanggil Nasi Kerabu Steroid...jangan tanya aku kenapa, hahahaha...dan nama lauk-lauk dia memang lain dari yang lain.


Apa yang menarik kat Nasi Kerabu Steroid ni, lauk-lauk yang ada nama dia lain sikit, contoh nama lauk dia macam yang ni,
STEROID AYAM KAMPONG DARA GORENG BERKEMBAN.... 
STEROID DAGENG BAKOR AYOR ASSAM KAMPONG MELAYU
dan ada beberapa lagi lauk yang memang unik namanya...aku dan kakak-kakak pejabat aku pesan nasi kerabu berlainan setiap orang...


Pekerja yang serve kami dekat kedai ni, aku rasa boss Nasi Kerabu Steroid ni, tapi tak mengaku bila aku tanya..yang seronok bila kita singgah kat gerai dia, dia akan terangkan satu persatu lauk yang ada untuk set nasi kerabu dan nasi dagang.

dan apa yang lebih buat kita nampak rapat dengan tokey kedai ni, dia akan cadangkan kalau untuk daging bakar, kena letak dengan air asam, kalau untuk ayam kampung berkemban tu kena match kan dengan sambal tempoyak dan lain-lain.

Mulanya memang rasa pelik

"Aik...takkan nasik kerabu makan dengan air asam atau sambal tempoyak..gila ke apa?" 

itu yang terlintas dalam fikiran aku....tapi aku ikutkan juga cadangan tokey kedai tu...dan ternyata...tokey kedai tu tak tipu...memang sangat sedap...



macam aku, ambil daging bakar, daging bakar dia memang lembut, cicah dengan air asam yang betul-betul kaww pekat, pedas..sampai licin aku makan. macam steroid ayam kampung berkemban tu, ada buah petai dan ayam tu ada perisa petai sikit. tapi tak kuat..ayam bakar pun sedap...

senang cakap, ayam, daging yang diperap, memang sedap, terasa bahan perapan dia, terutama yang ayam kampung berkemban tu, terasa petai dan bawang dalam isi ayam tu...

Ni adalah Steroid dia, dari kiri: budu (kot), sambal tempoyak, air assam
Nasi Kukus Steroid ni pun ada servis penghantaran jugak, tapi waktu orang tak ramai di Tesco dan ada pick-up point dia di sekitar Ipoh.

Harga?? bagi aku, harga Nasi Kerabu Steroid ni memang masih mampu beli..tapi kalau rasa mahal, bagi aku cuba rasa dulu, aku berani jamin yang korang akan cakap berbaloi dengan kesedapan Nasi Kerabu ni.

Kalau orang Ipoh nak rasa, boleh datang dekat Tesco Ipoh Garden dan terus ke kedai 'Noodle House' dekat medan selera dalam tu.


Korang boleh ke Facebook tokey Nasi Kerabu Steroid ni untuk tengok menu-menu yang ada dan nama lauk-pauk yang unik tapi sedap...aku akan ke sini setiap minggu...pasti...


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Btol..mmg unik nama2 nye.. mmg steriod lah.. owner very humble n seronok.dgq.dia explenkan stu2 nama menu dia.. mmg dia la owner tu

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...