27 Ogos 2015

Denda zaman sekolah dulu-dulu

Tadi tengah aku usha Facebook masa lepak sorang-sorang dekat pejabat, aku jumpa beberapa gambar dekat Sukan Star terus aku teringat zaman sekolah...teringat zaman sekolah rendah dengan sekolah menengah...


Yang ni aku pernah kena dari darjah satu sampai tingkatan 5...selalunya kena bila tak siap kerja sekolah atau cikgu-cikgu nak tengok kami belajar ke tak topik yang dia nak ajar hari tu...selalunya kalau denda macam ni, semua akan cepat-cepat jawab sebab soalan-soalan yang senang cikgu akan tanya awal-awal...kalau tak dapat jawab, memang kena berdiri la sepanjang waktu cikgu tu mengajar...lenguh kaki..kadang-kadang aku curi-curi duduk bila cikgu tengah menulis kat papan hitam...


Haaa...denda ni aku kena masa sekolah rendah...gila kau kalau sampai sekolah menengah aku kena berdiri atas kerusi, mau patah kerusi tu tampung berat aku yang macam panda ni...hahahaha...


Sama macam denda kedua, hanya sekolah rendah ja aku merasa berdiri atas meja...lagi takut kalau meja aku betul-betul bawah kipas ..takut terputus kepala...tak pasal-pasal jadi kes lain pulak nanti...


Untuk denda ni, aku tak pernah lagi kena...sebabnya aku budak baik sepanjang aku bersekolah..tapi aku dapat rasa perasaan malunya bila kena berdiri kat depan masa perhimpunan...memang tunduk ja...aku tau sebab kawan-kawan aku ramai yang kena...


Aku tak pasti aku pernah kena ke tak denda ni...tapi rasanya tak pernah...


Denda ni paling selalu aku pernah kena, tambah-tambah lagi masa darjah satu sampai darjah 3...sebab salah eja ja pun...kena buat dua hingga tiga mukasurat pembetulan..kalau tak perkataan, satu ayat terus...lenguh tangan weh...


Pungut sampah ni boleh kata setiap minggu aku kena masa sekolah menengah..sebabnya aku tak bawa baju masa Pendidikan Jasmani...ya la..aku bukan minat sukan, sebab tu badan aku macam panda...kalau tak kena kutip sampah, kena sapu daun kering...berpeluh jugak, sama macam aku main bola...


Fuhhh..yang ni paling budak-budak lelaki takut kalau kena...pedih weh...rasa macam nak tercabut kulit...siapa yang rambut pendek, selamat la..tapi digantikan dengan denda lain...


Denda aku tak pernah kena lagi..macam aku cakap, aku ni budak baik masa sekolah dan aku pulak Ketua Pelajar, dan aku la yang kutip denda dari budak-budak...


Yang ni tak pernah kena...


Jalan itik sepanjang koridor...lenguh lutut weh...bangun tu, lembik lutut...pernah kena masa darjah 6 kalau tak silap...


Ketuk ketampi...denda paling popular masa sekolah rendah sampai sekolah menengah...aku pernah kena..selalunya untuk subjek Matematik..satu silap, 5 atau 10 kali ketuk ketampi...lepas tu, budak-budak kelas akan kira ramai-ramai sambil gelak...


Pumping?hahahaha....aku pumping, perut turun dulu..bukan dada..dan cikgu serta kawan-kawan lain, ketawa macam tak ingat dunia gelak kat aku...dem it...


Walaupun aku Ketua Pelajar, dua kali aku kena gunting rambut dengan Cikgu Disiplin, Cikgu Fitri..mula-mula aku kena lepas perhimpunan, bertobek jugak la, kedua, masa dalam kelas...lepas tu serik dah nak simpan rambut panjang walaupun tak panjang sangat....

Bagi aku, disebabkan denda-denda ni la yang jadikan aku macam sekarang ni..walaupun masih terkapai-kapai lagi nak mencari halatuju, sekurang-kurangnya aku dah berjaya sedikit...

Tapi kalau tengok sekarang ni, budak-budak sangat manja..pantang kena 'sentuh' sikit dengan cikgu, terus report kat mak ayah dan polis...semua manja...

Aku dulu, kalau report dekat mak dan abah, kalau tak dapat 'bonus' pun..ayat yang selalu mak abah bagi..

"Padan la, hang pun tak buat kerja sekolah"

Nak cakap apa lagi?baik diam ja...terima kasih cikgu atas denda-denda yang cikgu bagi...saya dah capai apa yang saya nak sekarang ni...
posted from Bloggeroid

1 ulasan:

Puan Wawa berkata...

wawa singgah follow..")

wawa pernh kena denda diri atas kusi..hah

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...