21 Julai 2015

Tips Merancang Kewangan Dengan Baik...

Bila dah kerja ni, aku kena fikirkan tentang 'hala tuju' duit gaji yang aku akan perolehi nanti..ya la..gaji aku bukannya besar pun..cuma cukup-cukup makan ja untuk aku hidup dekat Ipoh ni...

Tambahan lagi untuk 'benda' baru yang aku akan dapat sikit masa lagi, aku kena rancang elok-elok...



Ini cuma anggaran kasar yang aku buat la berdasarkan gaji yang aku anggarkan akan dapat dalam RM$$$$ la...pelikkan...aku dah kerja, tapi tak tahu gaji berapa...hahaha

Kiraan aku ni berdasarkan gaji minimum yang aku jangkakan aku akan dapat...jadi...tips yang aku selalu dapat ialah, kita kena tetapkan berapa banyak untuk sesuatu tu...

Contoh macam yang aku buat ini la...sewa bilik berapa, PTPTN, motor, dan lain-lain lagi...diharapkan, aku akan dapat ikut apa yang aku tetapkan ni...

Bila ada ni, sekurang-kurangnya kita tahu di mana had kita, dekat mana wang yang kita keluarkan ..betul tak?

Ini cara paling mudah la..mungkin ada cara lain yang lebih berkesan, mungkin boleh berkongsi....

posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...