11 Julai 2015

Makanan Orang Kampung...

Raya pun dah dekat...mesti semua tak sabar nak balik kampung kan??betul tak...aku yang 'jauh' di perantauan ni pun tak sabar nak balik kampung...rindu masakan kampung..cewahh...

Bila balik kampung ni...mesti teringin nak makan makanan kampung kan...ya la..asyik makan makanan moden je..ayam masak merah, daging masak hitam, chicken chop...apa kata sekali ni..kita tengok makanan-makanan kampung...

Kat sini aku nak tunjukkan makanan kampung kegemaran aku...

1. Ikan Kering


Ikan kering memang kegemaran aku...tambah lagi kalau ikan sepat kering dan jugak ikan haruan curut kering...makan masa panas-panas dan rangup lagi...pergghhh...heaven...cukup la ada ikan kering, ulam dan sambal belacan...bertambah weh...

2. Ulam-ulaman


Ni lagi satu...ulam pun kegemaran aku jugak...tapi tak semua ulam aku makan...kegemaran aku...daun cabang tiga atau tenggek burung, daun selom, pucuk genuak atau kerdas, jering, petai dan beberapa lagi...kalau aku sebut, korang tak tahu kot ulam apa..ya la..bahasa kampung kan...hahaha...ulam ni cicah dengan sambal belacan yang pedas..makan pulak dengan ikan kering...kau tak bertambah nasik saja lagi la...

3. Ikan pekasam


Jujurnya...aku tak suka makan ikan pekasam...bukan sebab bau...tapi entah..tak sesuai dengan tekak aku..tapi kalau aku betul-betul teringin, baru aku akan makan...ikan pekasam ni ada macam cara untuk buat..tapi kalau kat kampung aku...dorang perap dengan beras kisar yang dah digoreng...cara masak?korang goreng, potong bawang dan cili kering...heaven kot...lagi satu orang cakap..perah limau..lagi terangkat...

4. Pulut kerabu


Pulut kerabu ni memang makanan orang utara...aku peminat nombor satu makanan ni...macam mana nak terangkan...pulut, makan sekali dengan kelapa parut yang dah digaul dengan garam, dan dimakan sekali dengan ikan goreng, ikan kering atau ikan pekasam..kalau ikut selera aku..aku lebih suka kalau makan dengan ikan goreng yang semalam punya...ahahaha...selalunya pulut kerabu ni orang makan masa sarapan pagi...

5. Kerabu


makanan yang memang menjadi kegilaan aku, yang memang aku takkan tolak ialah kerabu...semua jenis kerabu, terutamanya kerabu pucuk paku campur dengan kerang atau perut...kalau ada kerabu, aku akan makan dengan ikan goreng...cukup dua tu...kerabu lain yang aku suka...kerabu paku rawan, kerabu daun selom, kerabu kaki ayam...

6. Pajeri


Aku tak tahu kalau bahasa bandar panggil apa..rasanya pajeri jugak kot...pajeri nenas dan pajeri rebung memang kegemaran aku...pajeri terung, tak kena dengan tekak aku...hahaha..walaupun kuahnya sama...pajeri ni kalau ikut selera aku..cukup dengan ada pajeri, ikan sardin goreng dan kicap...bertambah jugak...

7. Masak lemak labu


Akhir sekali...masak lemak labj manis...kau akan rasa manis labu tu dalam buah labu dan kuah tu...aku akan tuangkan sedikit kicap kalau makan masak lemak labu ni...terangkap weh...

Mungkin setiap orang ada makanan kampung yang memang digemari..mungkin ada sesetengah orang tak boleh terima makanan kampung...tapi aku?memang tak boleh kalau tak jumpa makanan kampung...tambah-tambah lagi sambal belacan...itu memang kena ada...walaupun bukan setiap hari...

Kalau aku nak cari isteri...aku nak cari yang pandai masak makanan kampung...kalau tak pandai pun takpa..janji suka makanan kampung...ada sesiapa yang sudi???

Ps:gambar semua ihsan dari Mr Google
posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...