30 Julai 2015

Kenapa Kucing Jalanan Datang Dekat Kita?

Tadi, selepas je Maghrib, aku ke dobi untuk basuh baju...dobi yang aku pergi ni, dobi layan diri, jadi aku kena tunggu la mesin tu basuh baju-baju aku...sambil menunggu tu, aku pergi la lepak dekat luar dobi, malas nak duduk dalam dobi...

Elok je aku duduk dekat luar tu, datang dua tiga ekor anak kucing, comel gila macam aku...jinak pulak tu...dia datang duduk atas riba aku...



Aku rasa kucing ni mungkin ada orang buang kot..sebab jinak...walaupun aku ada turunkan kucing tu dari riba aku, tapi dia naik balik, siap panjat sampai ke bahu aku...

Aku rasa anak-anak kucing tu lapar kot...tapi aku tak bawak makanan..ya la, sebelum ni aku pergi takda pun anak-anak kucing...yang ada cuma ibu kucing ja...hahaha...



Bila anak-anak kucing tu macam dah jinak dengan aku, tiba-tiba aku teringat post di Facebook yang sebelum ni ramai orang kongsi...nak cari dan scroll balik, aku rasa memang aku tak jumpa la...jadi aku guna khidmat Abang Google...jumpa...mungkin ini ada betulnya jugak...tapi.. Wallahhu 'alam...

'Kenapa Kucing Selalu Datang Semasa Di Kedai Makan'

Seringkali bila kita makan di kedai makan, tiba-tiba ada kucing datang minta makanan dengan kita. Kenapa tak pada orang lain? Apa yang anda rasa pada ketika itu? Bila kucing mula mengiau dan menggesel kepalanya ke kaki anda. Pasti akan terdetik dalam hati kita merasakan suatu perasaan yang menjengkelkan.

Sebelum anda ingin menghalau kucing itu atau menyepak dengan kaki anda, ingatlah 3 tanda ini agar anda berfikiran positif.



Pertama

Allah sedang beritahu kepada kita bahawa makanan yang kita makan itu, bukan semuanya rezeki untuk kita. Sebahagiannya adalah hak dan rezeki untuk kucing itu. Sebab itu ia datang pada kita, bukan kepada orang lain.



Kedua

Allah sedang beritahu apabila kita memberi makanan kepada kucing itu, rezeki lain akan Allah ganti yang lebih baik. Sebab 1 kebaikan itu Allah balas 10 kebaikan @ pahala. Allah Maha Mampu bagi lebih dari itu.



Ketiga

Allah sedang bagi tahu apabila kita tak memberi makanan kepada kucing itu, sebenarnya kita sedang menolak rezeki baru yang Allah nak bagi kepada kita. Rezeki itu luas, bukan hanya pada wang. Tetapi meliputi semua kehidupan. Ingin ikhlas memberi, berilah pada haiwan kerana haiwan tak pandai ucap terima kasih kepada kita. Ia hanya tahu minta dan makan kemudian berlalu pergi.

Ingatlah wahai teman, setiap rezeki yang Allah kurniakan kepada kita itu bukan semuanya hak kita. Sebaliknya, setiap rezeki yang kita dapat itu sebahagiannya milik hamba Allah yang lain. Rezeki yang kita dapat itu sebenarnya, sebahagiannya adalah amanah yang Allah telah berikan kepada kita untuk kita sampaikan kepada orang lain.

~Sumber Google / Facebook~


Aku setuju dengan pendapat ni...dalam hiduo ni, kita kena berkongsi dengan semua tentang apa yang kita ada...tak mampu banyak, kita bagi sedikit...

Aku dah janji dengan anak-anak kucing tu..kalau aku ke dobi tu lagi, aku akan bawakkan makanan..insya Allah...

Niat hati nak bela kucing-kucing tu..tapi peraturan rumah sewa tak boleh..bela dari jauh la nampaknya...
posted from Bloggeroid

1 ulasan:

Faziera193 berkata...

Iera pun selalu bagi kucing makan lagi-lagi kalau dekat kedai makan. kesiann je tengok diorang lapar.. InsyaAllah pahala dan rezeki bertambah

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...