13 Julai 2015

Isu LowYatt : Jangan Ambil Tindakan Sendiri

Semalam kecoh dekat media sosial tentang kes 'penipuan' dan 'kecurian' telefon bimbit di Plaza Lowyatt yang sangat terkenal dengan penjualan barang-barang eletronik, terutama sekali handphone...macam-macam versi cerita kita dengar dari media sosial...ada yang kata budak tu ditipu penjual, ada yang kata budak tu mencuri...ada banyak sangat cerita sampai kita tak tahu nak percaya yang mana satu.

Orang kita pulak, tak kisah la siapa pun, jenis cepat melatah dan pantang dicuit. Pantang dengar isu sikit yang kononnya menyentuh isu sensitif, terus melatah tak kena tempat. Macam isu di Lowyatt ni, bagi aku itu bukan isu perkauman seperti yang dimainkan oleh beberapa page politik di Facebook, tapi cuma isu diantara penjual dan pengguna.
Gambar Facebook
Ada sesetengah pihak yang mainkan isu ni sebagai perkauman yang aku sikit pun tak tahu macam mana boleh kaitkan dengan perkauman. Ya betul..memang penjual tu berbangsa Cina, tapi cuba fikir balik..orang Cina je ke yang menipu dalam berniaga? apa peniaga Melayu dengan India tak menipu?

Tindakan orang ramai yang pergi 'menyerang' Lowyatt tengah malam tadi tu untuk apa? kenapa perlu buat tindakan yang macam tu?tindakan orang ramai yang 'menyerang' Lowyatt tu memburukkan lagi keadaan... Polis dah janji untuk buat siasatan, jadi tak perlu la kita buat tindakan sendiri yang akan burukkan lagi keadaan sesama kaum dekat negara ni.

Dari pengalaman aku sendiri...aku dah jumpa ramai peniaga, Melayu Cina dan India.. ada yang jujur ada yang menipu....semua ni bergantung pada peniaga tu sendiri...kalau dia ikhlas, dia takkan menipu...

Kalau pengguna tu betul-betul ditipu, kononnya, dia tak boleh la terus pergi serang macam tu. Angkut satu kampung ke Lowyatt, untuk apa? Kan dah ada Tribunal Pengguna untuk bantu pengguna yang ditipu dan ditindas.
Gambar Facebook

Dengan buat serangan-serangan macam tu...mereka seolah-olah cuba menidakkan undang-undang yang ada dekat negara ni. Polis dah cakap, siasatan akan dibuat dan sebagai rakyat Malaysia, tak perlu la kita buat provokasi-provokasi yang macam tu.

Cukup la dengan kejadian 13 Mei 1969 yang lepas. takkan kita nak ulang lagi kot isu macam tu...kalau dulu mungkin disebabkan politik, jadi boleh la dikatakan 'okay' jika perang perkauman terjadi, tapi sekarang ni, takkan sebab sebiji telefon, kita nak bermusuh...

Gambar Facebook
Rakyat Malaysia ni sebenarnya tak bersikap perkauman, tapi orang kita ni cepat sangat melatah. pantang dicuit, pantang diusik, pantang disentuh sikit, terus terlompat. sedangkan tiada isu besar pun yang hendak ditakutkan sangat.

Dekat sini aku tunjukkan satu video yang sebenarnya rakyat Malaysia tak racist, yang racist cuma beberapa orang je terutama politicians... boleh click kat sini untuk tengok video tu..

Bagi aku..tak salah untuk bersikap perkauman, tapi tengok la apa isu yang dimainkan...jangan semua isu kau nak mainkan isu perkauman...takut nanti...Malaysia dah tak aman....


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ulasan berdasarkan pendapat peribadi, kalau boleh sertakan beberapa fakta utk menyokong pendapat peribadi tu. TQ :P

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...