14 Jun 2015

Pengalaman Berpuasa Di Perantauan

Assalamualaikum...
Insya Allah dalam masa tak beberapa hari lagi, jika di izinkan Allah, kita akan menyambut bulan Ramadhan..masa inilah segala amal ibadat kita boleh dilipatgandakan...

Bila cakap pasal puasa ni kan, mesti ada pengalaman puasa yang kita tak boleh lupa terutama bila jauh dari family..kalau masa kecik-kecik dulu...tipu la kalau tak pernah minum air paip dekat toilet..lepas tu, keluar buat-buat letih..tipu sangat kau tak pernah kan??hahahaha

aku ingat lagi masa aku berpuasa buat pertama kalinya di perantauan...cewahh..perantauan la sangat kan..sedangkan kat Pulau Pinang ja pun...untuk makluman korang...aku ni tak pernah duduk asrama..dari sekolah rendah sampai sekolah menengah, semua dekat sekolah harian biasa... so pengalaman pertama aku puasa di perantauan masa aku diploma..

Masa semester satu, aku terpaksa, for the first time in my life, aku berpuasa dekat asrama di UiTM Pulau Pinang... aku demam kau tahu tak??hahaha... ye la..tak pernah-pernah first day puasa jauh dari family..masa sahur and berbuka puasa...rasa sebak ja dada...bersahur dengan berbuka puasa sorang-sorang..ehh..dengan kawan-kawan...

Aku demam tiga hari sebab macam culture shock, puasa jauh dari family...sedangkan duduk kat Penang je pun..dari kampus ke rumah aku dalam sejam je...hahaha..aku mesej dengan akak aku..akak aku cakap kalau tak larat, bukak je la puasa..hahaha..tak nak aku...

masa dekat Penang, aku kerap ke Bazaar Ramadhah dekat Masjid Perda sebab situ besar and banyak gerai..

itu kisah dekat asrama.. masa aku stay dekat rumah sewa, kawan aku lagi best..first day puasa bila azan je..dia tak makan dulu..tapi cari rokok..hahahaha...kami gelak je dekat dia...katanya, sebab sehari suntuk tak berasap...hahahah...

selalunya bila habis kelas lewat petang, kami akan terus ke bazaar..tapi hari itu entah kenapa rajin pulak nak balik rumah sewa dulu..pukul 7 baru nak ke bazaar..memang takda apa dah dekat bazaar tu..kuih-kuih je...jadi la untuk berbuka...

Tapi bila dekat dah masuk degree dekat UiTM Shah Alam..benda dah biasa sebab sepanjang Diploma, aku berpuasa selama 3 kali dekat kampus..
Dekat Shah Alam, aku rasa aku tak pernah buka puasa dengan housemate aku...semuanya aku menumpang di bilik Shofi..dekat Shah Alam, kami rotate Bazaar Ramadhan.. Seksyen 7, Seksyen 17, Seksyen 2..semuanya kat situ...

Kalau masa Diploma, aku rasa boleh kira berapa kali aku pergi tarawikh dekat masjid...hahaha..tapi masa degree, maybe dah insaf sikit kot..rajin la pergi tarawikh dekat masjid UiTM.


Well...itu saja la cerita and pengalaman aku berpuasa di perantauan. for the first timer macam aku yang tak pernah berpuasa tanpa family, memang akan rasa sedih..hahaha..sobsobsob..tapi, one day kita terpaksa lalui jugak..lagi pun...bagi aku..berbuka puasa dengan kawan-kawan ni seronok jugak..sambil makan, sambil sembang-sembang and cuit makanan sorang sikit..terasa lagi rapat ukhwah sesama kawan-kawan...

Kepada semua...selamat menyambut Ramadhan pada tahun ini ya...

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...