09 November 2012

Aku Tak Pernah Menyesal...so..jangan tanya aku lagi...

Assalamualaikum...lama blog ni tak berupdate...hahah..rindu...well...aku nak cerita sikit la..dari awal sem aku masuk degree ni..soalan yang sama yang ditanya pada aku...tambahan pulak bila orang tahu aku ada diploma lain...soalan cepumas tu berbunyi...

"tak menyesal ke tukar course?ye la...diploma lain, then degree lain..kan rugi masa n duit.."

ni soalan yang selalu aku dapat bila aku bagitahu yang aku ada diploma in tourism management and now..aku buat degree in journalism...lets me explain it to you and make it clear...

aku tak pernah menyesal pun even korang cakap benda ni buang masa and duit..well..aku suka and aku berpuas hati...diploma in tourism adalah course yang aku suka, but degree in journalism adalah impian aku..so i get both..what i like and what i dream in my entire life...so...korang tak perlu nak judge and said that i'm wasting my time or what so ever..at least i have two different knowledge, two different skills and maybe in future..aku akan combined kan skill and knowledge aku untuk jadi satu career..siapa tahu kan...

cakap pasal tak pernah menyesal ni kan...banyak sebenarnya yang aku dah decide..especially bab-bab yang melibatkan masa depan aku a.k.a tentang pelajaran aku..biar aku storykan secara simple...

DIPLOMA VS Form 6
well...biasa la bila result SPM dah keluar...ramai yang akan decide sama ada nak masuk form six or ambil diploma...well...aku dapat both..form six and diploma..diploma in tourism management...cikgu aku tak bagi aku ambil diploma sebab dia tahu aku minat untuk jadi journalist and dia suggest untuk aku masuk form six..tapi aku tolak and masuk UiTM...actually ada sebab lain jugak aku masuk diploma..and aku rasa aku dah buat keputusan yang betul..if aku masuk form six..belum tentu lagi aku akan apply UiTM or bahagian journalist ni..or even aku apply..belum tentu aku dapat..salah satu sebab aku rasa aku dapat journalist ni pun..maybe sebab CGPA aku agak ok and my confident level dari pengalaman aku buat diploma..even agak membazir masa..aku tak kisah..sebab aku minat...and aku tak pernah menyesal...

FAST TRACK VS Diploma
Waktu aku sem tiga kat UiTM Penang, aku hampir-hampir buat keputusan yang akan membuatkan aku tak dapat apa yang aku nak sekarang ni..aku nak pergi buat fast track kat kampus bandaraya melaka...but of course...same course...tourism management..kalau aku buat fast track...aku akan jimat satu sem untuk degree..but Alhamdulillah,..aku tak jadi pergi and now..aku dah dapat course impian aku..kalau aku pergi..aku terpaksa lupakan kewartawanan...antara sebab aku tak jadi buat fast track...my dad macam tak galakkan aku pergi and of course...result aku yang agak kureeennngggg akan buat aku re-seat dua tiga paper...and of course..aku takkan dapat journalism ni...and aku tak pernah menyesal...

KERJA VS Degree...

waktu aku kerja dekat Battuta Travel....aku pernah terfikir untuk postpone my study sebab aku nak relax kejap...and kalau boleh,..aku nak kumpul duit dulu and then baru study...tapi...Allah gerakkan hati aku untuk sambung study tanpa bertangguh dengan memberikan course yang aku minat...if aku dapat course yang sama..maybe aku akan berfikir lagi..even aku terpaksa habeskan tiga tahun lagi berbanding kalau aku amek tourism...aku tak pernah menyesal...

well..ni la sikit cerita yang aku mampu ceritakan..so..i hope jangan ada yang pernah tanya..sama ada aku menyesal atau tak tukar course ni...

my memory...memang takkan terhapus..i love you all..keep in touch...

happy, sad, boring, stress together...



Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...