09 November 2011

Malaysia vs Indonesia ...

ok..ni bukan pasal bola sepak..tp pasal sikap2 orang Indonesia and Malaysia..btw..b4 that..aku nak bagitahu yg entry kali ni xda sikap2 atau sifat nationalisme (kenegaraan) or nak wujudkan jurang antara org2 Malaysia or Indonesia sbb kita kan serumpun..cuma aku sedikit terkilan..kenapa still ada sekelompok manusia yg nak laga2 kan keharmonian 2-2 negara ni..kadang2 aku pun bengang jugak dengan perangai segelintir orang indonesia ni..bila jadi apa2 kat rakyat negara dorang yg ada kat Malaysia ni..dorang dah bengang..nak buat Ganyang Malaysia la, buluh runcing la..bakar bendera la..tp bila jadi kat org malaysia yg ada kat Indonesia..dorang diam..org kata baling batu sorok tangan..yg rakyat malaysia pulak..diam ja..aku x bermaksud suruh wujudkan pergaduhan antara negara kita ngn indonesia..but..the reason y??bukan semua orang malaysia jahat..bukan semua orang indonesia tu jahat..or maybe it is related to politics and maybe ada parti politik yg suka melaga-lagakan hubungan baik 2-2 negara ni..ermm..pelik la aku..cuma aku pelik la..kenapa perlu wujudkan pergaduhan ni..even dah macam2 cara Malaysia and Indonesia guna utk baiki hubungan...still ada yg x kena..yg terbaru ni..kes sorang pelajar Malaysia kena bunuh kat sana...aku bukan apa...cuma pelik je..ermm..agak2 bila la nak baik 2-2 negara ni...berdamai sebulan..bergaduh sebulan..ermm...cukup2 la tu mana2 parti politik kat malaysia n indonesia yg maybe berpakat nak keruhkan hubungan ni..

                                       

yang kat malaysia pulak..x abes2 nak wujudkan sentimen keagamaan or perkauman..sudah2 la tuh...sekarang ni pun..macam ramai pulak nak pertikaikan Islam sebagai agama rasmi..bila fikir2 balik..Islam x pernah pun pertikaikan aktiviti keagamaan agama lain..alih2 dorang pulak bantah ajaran Islam..aku makin pelik la..kenapa??ermmm...pasal isu perkauman..maybe dah terlepas.tp selepas ni..entah la..isu2 macam ni dah jadi macam mainan politik pulak dah..aku bukan pro-kerajaan or pro-pembangkang...just my point of view..
dah termaktub dalam perlembagaan..kenapa ada lagi yg pertikai..
susah sangat ke nak bersatu??

p/s : sorry..tetiba jadi emosi...
aku harap xda pihak yg cuba nak salah ertikan aku punya entry..
aku x terniat nak wujudkan sensitiviti keagamaan,
perkauman or kenegaraan..it just my point of view...

3 ulasan:

manja sheila berkata...

pada sudut pandangan aku. hubungan malaysia -indonesia memang sudah lama tegang sejak dari zaman soekarno pemimpin PKI yang telah melancarkan konfrontasi ganyang malaysia. sejak dari itu hubungan kedua2 negara ibarat telur di hujung tanduk. pada aku, dalam banyak hal, pihak malaysia lebih banyak bertoletansi. rasanya memang sudah terang lagi bersuluh. kita sedia maklum pihak dan siapa saja dalang yang suka menjadi batu api. banyak isu berbangkit dari pihak indonesia ketas kita yang tampaknya masih tidak jelas dipihak mereka. antaranya isu klasik seperti budaya yang kononya di curi oleh malaysia. isu TKi disiksa .isu sempadan,etc. pada aku. tindakan segera kedua negara wajar diambik bagi meperjelaskan kedudukan sebenar. karena masih banyak informasi yang tidak diketahui penuh oleh WNI. jadi tidak hairanlah sentimen ganyang malaysia tidak akan berpenghujung.

azam berkata...

salam singgah...follow

ini aku... berkata...

manja sheila: aku setuju tu..tp bila kita perhatikan..malaysia lebih banyak beralah..indonesia serang and malaysia just diam or defend saja...kita pun kena serang juga pihak indonesia..tp serang dari segi mental..dah terlalu banyak bantuan yg kita berikan...tp..indonesia still x hargai..bukan utk mengungkit..tp itu realit..x ramai org indonesia yg hargai kita...mmg btol2 pelik...

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...